top of page
  • gina8530

Hoe routine saai wordt.

Je haar zit altijd wel prima, lekker makkelijk en snel klaar. Precies hoe jij het elke dag wil hebben, het is prima voor de dag komen.

Natuurlijk heb je wel eens gefantaseerd hoe het zou zijn, jij met lange krullen die glanzen en dansen als je hoofd even naar achter schud. Maarja, weer door met de dagelijkse routine, wassen, drogen, kammen en staart erin.

Toch weet mijn kapper met deze routine mij elke keer het #wauweffect te geven als ik bij haar uit de kappersstoel stap. En wat deed ze extra, ja aandacht, een smeerseltje aanbrengen en 10 minuten föhnen. Wauw ik straal en voel me geweldig en neem me voor dit ook dagelijks zo uit te voeren.


Dit #wauweffect in het doorbreken van 2 kleine handelingen zie ik ook vaak terug tijdens mijn trainingen. In het proces van #schoonmaken zitten veel routinematig werkzaamheden welke zijn verworven door gemak, ongemak of noodzaak.

Het effect van inzicht op deze ingeslopen routine matige handeling is echt verrassend.

Zo had ik recent een training op een locatie waar een dame al 15 jaar met plezier werkt, haar klant is tevreden en zelf had ze het ook wel naar haar zin.

Ik kwam hier met de vraag om de effectiviteit te verhogen en haar werkgeluk te verbreden.

We beginnen natuurlijk dan even met een lekker bakkie koffie en een goed gesprek over onze wederzijdse interesse de schoonmaak ( raken er niet over uitgesproken).


We starten de werkkar op, ik pak de plattegrond met een rode stift erbij ( dat is nu even mijn werk). Zij gaat van start en begint aan de linkerzijde van de afdeling met het verwisselen van de afvalzakken, daarna de pantry en de toiletten schoonmaken ( heel netjes en nog steeds vol aan de praat over de schoonmaak). Dan gaat ze naar de rechterzijde van de afdeling en daar neemt ze de tafels af, verwisseld ook de zakken en loopt zo door naar de linkerzijde. Ze eindigt met stofzuigen en kijkt dan nog even de afdeling op, ziezo dat is netjes. Gematigd voldaan ruimt ze de werkkar op en laat ik haar in alle rust de ingekleurde plattegrond met rode lijnen zien. 'Kijk dit is de #spaghettidiagram, waar je allemaal hebt gelopen, wat zie je?'

Lichte verbazing zie ik in haar ogen, ' ohh dit is wel rood!' Vele lijnen kruizen elkaar en op sommige stukken staan er wel 6 lijnen naast elkaar.

Ze spreekt uit, dit is hoe ik het heb geleerd omdat ik heb gehoord dat ik altijd eerst links moet doen en dan de toiletten en pantry's, maar ik zie nu dat dit dubbel zoveel lopen kost.


Oke en nu, we maken een nieuwe #werkroute welke ze de volgende dag gelijk start.

Vol met energie en lichte spanning starten we weer de werkkar op, ik merk ze vindt het spannend om het anders te doen. We starten met de rechterzijde van de afdeling en werken zo door met afvalbakken en al naar de linkerzijde. Als laatste doen we de pantry en wc's. 15 minuten voor het einde van haar werktijd zijn we klaar. 'Ohh zegt ze verrast, nu kan ik nog net even de plantenbakken afnemen en de lifthal stofzuigen'.

Dit is leuk en geeft een voldaan gevoel!


Deze routine gaf direct inzicht in verbeteren, en vanuit haar eigen motivatie heeft ze haar werk anders ingedeeld. De #effectiviteit kwam met dit onderdeel al hoger te liggen en zelf was ze erg blij dat ze dit inzicht heeft gekregen. De volgende keer geef ik haar inzicht in wat de ervaringen zijn van de klant na het #schoonmaken, en hoe we dit makkelijk met meer #resultaat kunnen beïnvloeden.


Les is Facilities

Gina Baumann

Lean trainer in de schoonmaak.



9 weergaven0 opmerkingen
bottom of page